Søg i denne blog

onsdag den 13. maj 2015

No NEWS is good news

Jeg er netop holdt op med at følge TV2 Politik på Facebook. Det var begyndt at minde mig lidt for meget om at være spærret inde med Karen Jespersen og Ralf Pittelkow i en gummicelle på ubestemt tid.

Men jeg syntes, at jeg skyldte dem en forklaring på min afmelding. Jeg valgte at skrive den under deres ottende "nyhed" om regeringens håndtering af "terror"-sagen fra København. Jeg citerer mig selv her, for jeg har på fornemmelsen, at mine ord bliver slettet fra TV2-siden på Facebook, før aftenen er omme.

"Der er en grund til, at jeres logo er blåt. Dette er jeres ottende opdatering om en sag, der af eksperter i andre medier omtales som "helt ude af proportioner. Vi befinder os meget, meget langt nede på en fejlskala og fejlen ligger i embedsværket".

Forleden så jeg på News en forhenværende formand for Venstres Ungdom diskutere den samme sag med en tidligere chefredaktør på Jydske Vestkysten - avisen der betegner sit grundsyn som borgerligt-liberalt. Som lederskribent levede samme chefredaktør i høj grad op til dette gennem et utal af stærkt Venstre-venlige ledere. Det havde måske været meget underholdende at se sådanne to Venstre-folk rakke ned på Thorning, hvis ikke skiltene med deres navne havde været forsynet med andre titler. Der er nemlig tale om henholdsvis jeres politiske redaktør og en af jeres studieværter.

I fordrejer, forvrider og forvansker det danske nyhedsbillede. Som en dårlig kopi af - eller måske snarere parodi på - Fox News forsømmer I ingen lejlighed til at stille regeringen i et dårligt lys uden på nogen måde at anlægge en kritisk vinkel på de borgerliges spin. I skærer og vinkler jeres historier, så det forekommer nærmest grotesk. I har deponeret jeres objektivitet i Lars Løkkes lomme, og hvis Pia Kjærsgaard og hendes stormtropper kommer til at gylpe lidt galdevæske op om morgenen, kommer I styrtende med reportage-vognen for igen at agere mikrofonholdere for deres propaganda.

Samtidig gentages de samme historier ad nauseam på News for at hamre de borgerlige budskaber ind hos de særligt tungnemme.

Har I for resten bemærket, at jeres Facebook-sider er inficeret af kommentarer fra falske profiler, og har I bemærket, at disse uden undtagelse hører til på den yderste højrefløj? Jeg har netop lavet en tilfældig stikprøve under "nyheden" om, at Pia Kjærsgaard ønsker et dyrepoliti. Tre ud af tre var glødende Pia Kjærsgaard-tilhængere, men to af dem var tillige medlemmer af de danske nazisters Facebook-gruppe. Og to af dem var falske profiler. Bekymrer det jer overhovedet ikke, at I misbruges af højre-ekstremister? Nå. nej. Det gør det vel næppe. Alt tæller vel med, så længe det er med til at bringe Løkke tilbage i statsministeriet, ikke sandt?

Takket være min kabel-leverandørs "pakkeløsninger" tvangsfodres mit tv med jeres "nyheder" døgnet rundt. "Jamen, så slå da bare over på noget andet", hører jeg jer sige. Men så enkelt er det ikke. Sagen er den, at I som det altdominerende medie på TV-siden dominerer totalt. Og problemet er, at I prætenderer en objektivitet, I bag kulisserne end ikke forsøger at leve op til.

Jeg er homoseksuel. I mine kredse er det så moderne at springe ud. Jeg kan kun opfordre jer til at gøre det samme. Bekend dog kulør for fanden. Hold op med at fortælle jeres omgivelser, at I er noget, I ikke er. Det kunne være, man så var i stand til at tage jer alvorligt og møde jer i øjenhøjde".

Ingen kommentarer: