Søg i denne blog

onsdag den 21. april 2010

Godt opdraget


"Behøver I absolut at skilte med det?" er noget man som homoseksuel tit hører, hvis man fx giver kæresten et kys til farvel i gadedøren eller et ditto til goddag i lufthavnen.

Jeg ved ikke, hvornår naturlig adfærd bliver til "skilten", men jeg tænker ofte på, hvor lidt heteroseksuelle er opmærksomme på i hvor høj grad de "skilter" med deres seksualitet i det offentlige rum.

Det er ikke mere end et års tid siden, at sindene var i vildt oprør over den lille kortfilm XY, som Københavns Metro nægtede at vise, selv om den havde vundet Metroens egen kortfilmskonkurrence. Årsagen var, at der i filmen forekommer et snavekys mellem to unge fyre i brusebadet.

Jeg dannede en Facebook-gruppe til forsvar for den lille film. Gruppen fik op mod tretusinde medlemmer.

Endeløse avis- og internet-debatter fulgte. Metroselskabet udtalte, at man følte sig udsat for en hetz; skældsordene haglede ned over homoerne, der absolut skal "skilte med det". Og en afstemning på Politikens hjemmeside dokumenterede, at selv blandt læserne af Danmarks mest frisindede avis mente hele 28%, at filmen med de kyssende unge fyre burde forbydes fremvisning i Hovedstadens Metro.

Det chokerede mig.

Jeg tænkte på den lille film og de hektiske sommerdage sidste år, da jeg i aftes genså Nicolo Donato's vigtige film Broderskab i Grand Teatret i København og undrede mig igen: der kommer ikke en lyd fra publikum, mens man på lærredet ser en ung bøsse blive smadret til lirekassemand af en flok nazi'er, men når Thure Lindhardt ruller sig i lagnerne med David Dencik i meget smuk elskovscene, genlyder rummet af fnisen, smålatter og spredte udbrud af "bvadr".

Nå, det være hvad det være vil. Man skal jo ikke påtvinge andre sin egen sexualitet som bekendt, men det forbløffer mig sgu, at der skal så lidt til at gøre nogle mennesker utrygge. Og det leder videre til næste tanke: det er muligt, at heteroseksuelle kan føle sig beklemt, når to fyre kysser, men hvem tænker over, hvad vi bøsser tænker, når vi ser heteroseksuelle "skilte" med deres seksualitet overalt?

Jeg har fx lige surfet forbi forsiden af B.T.'s internet-avis.

"Piger får ikke sprøjteorgasme af analsex"

var en af dagens vigtigste nyheder, som jeg fik slynget lige i fjæset.

Jeg ved ikke, om det er en god eller en dårlig ting, at piger ikke sprøjter, når de får en baghyler, og tro mig: jeg ønsker heller ikke at vide det. Men jeg ved, at en tilsvarende "nyhed" fra homosex-fronten ville have bragt B.T.'s telefonlinjer til sammenbrud på grund af opkald fra vrede læsere.

Jeg skal nu nok lade være med at ringe, ligesom det ligger mig fjernt at kræve et forbud mod B.T. På det punkt deler jeg givetvis holdning med 99,99% af landets homoseksuelle: vi accepterer B.T.'s og alle de andres evindelige "skilten" med heteroseksualitet uden at kny.

Måske er det i virkeligheden den allerstørste forskel mellem "dem" og os?

Ingen kommentarer: