Jeg skrev for nogle dage siden en Facebook-nekrolog over
Gilbert Baker - skaberen af LGBT-flaget. Jeg er glad for, at den blev læst af
en del, og at mange kommenterede, at her fik de fakta, de ikke før havde hørt
om.
Blandt kommentarerne var der folk, der undrede sig over,
hvordan en hel storby som San Francisco blev en bastion for homo-rettigheder,
og hvordan byens LGBT-historie kan trække sine spor så langt tilbage i tiden.
Jeg vil her gøre et beskedent forsøg på at skildre lidt af
homo-bevægelsens historie i almindelighed og historien om San Francisco's
homo-bevægelse i særdeleshed, men må understrege, at andre, mere kvalificerede
og tættere på begivenhederne allerede har gjort et kolossalt arbejde i den
henseende i adskillige bøger og på adskillige websites. Betragt derfor blot
nedenstående som en form for historisk resume. Nederst har jeg forsøgt at stykke en liste
sammen med forslag til mere læsning, men igen: det er kun et lille uddrag af,
hvad der findes om emnet.
De fleste har hørt om den guldfeber, der rasede i Amerika i
midten af 1800-tallet. Besatte af tanken om styrtende rigdom drog folk fra hele
verden til egnen omkring San Francisco, efter at der var fundet betragtelige
mængder af guld.
Guldgravere i bakkerne udenfor San Francisco |
Alene i løbet af årene 1848-49 ankom 300.000 mennesker til
det nordlige Californien. Mange blev rige i processen; enkelte endda styrtende
rige. Med sin gunstige placering ud til
vandet oplevede byen handelsmæssigt og kulturelt en blomstring, som overgik
alt, hvad man hidtil havde set. San
Francisco blev kendt som Paris of the West. Kulturpersonligheder som Mark
Twain, Rudyard Kipling, Robert Louis Stevenson og Oscar Wilde slog sig ned for
kortere eller længere tid og bidrog til at gøre byen til et kulturelt centrum.
Når guldgraverne skulle more sig, blev det hurtigt
almindeligt med kostumeballer, hvor nogle af dem klædte sig ud som kvinder. Det
blev en mulighed for de homoseksuelle blandt dem (en betegnelse, som slet ikke
blev anvendt på den tid), at udleve en seksualitet, som afveg fra det gængse.
Samtidig benyttede en del lesbiske blandt byens få kvinder chancen til at iføre
sig mandetøj for at undgå chikane fra de brovtende tilrejsende mænd.
Der herskede med andre ord en form for seksuelt anarki i San
Francisco, som afveg meget fra den bonerte og snerpede atmosfære, man så i
Europa i de samme år, hvor Dronning Victoria herskede over det britiske imperium,
og hvor man på kontinentet havde mere travlt med at afskaffe de kongeliges
enevælde og føre krig end med et opgør mod den gældende moral.
Guldfeberen varede kun kort. I 1850 var hver en kvadratmeter
af det nordlige Californien endevendt. Men tilflytterne blev. Mange slog sig på
handel; flere af dem grundlagde ved hjælp af deres guld-indtægter virksomheder
som i nutidens målestok var på størrelse med de største verdensomspændende
koncerner med Levi Strauss' tøj-firma og Wells Fargo's Bank som typiske
eksempler.
Andre arbejdede med at få den nye storbys infrastruktur til
at fungere. Nye kvarterer opstod, godt hjulpet på vej af anlæggelsen af San
Francisco's enestående netværk af cable cars - små sporvogne som ved hjælp af
et underjordisk kædetræk kunne slæbe sig op ad byens stejle bakker.
San Francisco cable car på Nob Hill |
Enhver reaktion har en modreaktion. Det gjaldt også i San
Francisco. Efterhånden som mere ordnede forhold blev indført, så man også krav
om mere anstændighed og moral. De prostituerede, homoerne, transpersonerne og de andre
anderledes blev fortrængt fra gadebilledet, men levede videre i skumle barer og
skjulte etablissementer i kvarterer, som det pæne borgerskab holdt sig fra.
Det var for resten også
i de år, at et ubehageligt kapitel af byens historie begyndte: Tusinder
af kinesiske indvandrere havde vist sig lidt for dygtige til at udkonkurrere de
vestlige købmænd. Man valgte at bekæmpe dem ved at indføre et totalt stop for
immigration fra Kina. Samtidig fik kinesiske kvinder indrejseforbud i håb om,
at man på den måde forhindrede byens kinesiske koloni i at vokse.
Byens bøsser og transpersoner holdt altså lavere profil i en
årrække, men de gjorde det primært ved at etablere forlystelsessteder lige uden
for bygrænsen, hvor lovens lange arm endnu ikke kunne nå dem. Et helt nyt
byområde opstod med tilnavnet The Barbary Coast. I dag er San Francisco vokset
så meget, at området regnes som en del af storbyens centrum. Det lå i den
trekant som i dag udgøres af Pacific Avenue, Montgomery Street og Stockton
Street.
Aftenstemning i Barbary Coast området 1906. Bemærk det påfaldende fravær af kvinder. |
Så kom 1. Verdenskrig. En periode, hvor den amerikanske
flåde indførte en regel om, at homoseksuelle marinere øjeblikkeligt skulle
smides ud af hæren og sættes i land i nærmeste havn, hvis de blev opdaget.
Mange blev opdaget og mange sat i land - og især i San Francisco. Den praksis
fortsatte faktisk helt frem til 1960'erne. Ikke mindst under 2. verdenskrig
fandt mange homoseksuelle soldater et nyt hjem i San Francisco blandt de andre
udstødte.
Homomiljøet i San Francisco havde sine op- og nedture gennem
mange år. Opblomstringer der fulgtes af en særdeles hårdhændet modreaktion fra
myndighedernes side med razziaer, fængslinger og masser af politivold.
Men set i historisk perspektiv har tendensen været på
homoernes side. I 1950'erne voksede beatnik-generationen frem med forfattere
som Allen Ginsberg, der var åben homoseksuel, som en af de ledende figurer.
Beatnik-folkene og de senere grundlæggere af
hippie-bevægelsen holdt til i San Francisco's Haight-Ashbury område, hvilket
gjorde det oplagt for mange homoseksuelle at slå sig ned i nabokvarteret The
Castro, som på det tidspunkt var et nedslidt område for en ret fattig del af
befolkningen. Da bøsserne kom til, steg gennemsnitsindtægten i bydelen. Huse
blev renoveret i stor stil. Området blev efterhånden anset som en attraktiv del
af byen at bo i - og især hvis man ikke havde et problem med fyre, der elskede
hinanden.
San Franciscos første politiske organisationer for homoseksuelle
kom til de år. Allerede i 1962 dannedes The Tavern Guild - en sammenslutning for ejere
af homo-barer, som ad rettens vej tog kampen op mod de konstante overgreb fra
politiets side. Først i 1995 havde nye og mere tolerante tider overflødiggjort
dens eksistens.
Harvey Milk |
Med drabet på Milk i 1978 kom en ny politisk bevidsthed om
de homoseksuelles sag. Såvel vores modstandere som vi bøsser, lesbiske og
transpersoner indså senest på det tidspunkt, at retten til at leve og elske,
som man vil i bund og grund er en politisk kamp.
Den følelse blev tydeligt forstærket, da aids-krisen
begyndte i starten af 1980'erne. Den mystiske sygdom, som ingen i begyndelsen
kunne finde nogen forklaring på, ramte San Franciscos bøsser med så forfærdende
kraft, at lægerne i starten døbte den GRID - Gay Related Immune Deficiency.
20.000 mænd, hvoraf flertallet var unge - over halvdelen af The Castro's
homoseksuelle befolkning - udviklede rædselsfulde symptomer og visnede hen og
døde. For mange foregik det i en smertefuld proces, som forstærkedes af, at
familie og arbejdsgivere slog hånden af dem og læger og plejepersonale nægtede
at behandle dem.
Ved indgangen til 1989 valgte San Francisco Sentinel at
dedikere hele avisens første sektion til årets ofre for aids. Ikke i form af artikler
eller nekrologer, men med små billeder af de døde, man havde opsporet samt
deres navn, fødsels- og dødsdato.
Derefter blev det kun værre. I 1992 mistede The Castro 30
indbyggere om ugen til hiv og aids; det lille samfunds fundament blev eroderet,
mens livsledsagere, kærester, bollevenner, hjertevenner, kammerater, skatteborgere,
læger, lærere, butiksejere, restauratører, politifolk døde visnede hen og døde en
hæslig død for øjnene af en rædselsslagen verden.
Der var lammende lidt opbakning til homoer og aids-syge i
USA i krisens første år. Tusinder af amerikanere døde, men præsident Reagan
nægtede at tage ordet aids i sin mund af angst for at fremstå homo-venlig.
Først da et kendt navn - skuespilleren Rock Hudson - døde af sygdommen, omtalte
Reagan den ved navn, men der skulle gå endnu syv år, før han indså, at der
måtte afsættes store midler til udviklingen af medicin og pleje af de syge.
Hiv-aktivist David Kirby på sit dødsleje omgivet af far, mor og søster. 1990 |
Mange befolkningsgrupper ville være bukket under af indre
strid under de vilkår, men det modsatte skete i The Castro og for USA's
homoseksuelle generelt. De syge og de sørgende søgte sammen. Utallige netværk
blev dannet. Småstridigheder blev bilagt, mens vreden mod myndighederne
voksede. Mange homoseksuelle uddannede sig til læger og blev aktivister i
striden mod regeringen og de offentlige myndigheder, som var alt for langsomme
til at godkende de nye typer af medicin, som blev udviklet.
Harvey Milk's unge kampfælle, Cleve Jones, kom på ideen med
aids-tæppet. Hans tanke var, at de efterladte til ofrene for aids lavede hver
deres lille, meget personlige tæppe til minde om deres afdøde ven. Hvert tæppe
skulle være på størrelse med en begravelseskiste. Derefter skulle disse tæpper
sys sammen til en gigantisk gobelin - et vidnesbyrd om det store tab, verden
led.
Måske er det sandt, at homoer er særligt kreative. I hvert
fald mundede Navne-Projektet, som det hurtigt blev døbt ud i 49.000 dybt
personlige, dybt rørende tæpper, som da de blev syet sammen vejede ikke mindre
end 56 tons. Blandt de anvendte materialer er silke, ruskind, læder, mink,
taft, bobleplast, metal, perler, krystaller, pailletter, fjer, uniformsdele,
t-shirts, jeans, handsker og rhinsten - masser af rhinsten.
Lagt ud i sin fulde længde og bredde måler aids-tæppet 3.000
x 500 meter, svarende til størrelsen på National Mall i Washington - det store
grønne område foran Capitol i USA's hovedstad, hvor festligheder som
præsident-indsættelser fejres.
En del af Aids-tæppet på National Mall, Washington DC. 2012 |
Tæppet blev sidst fremvist i sin helhed i forbindelse med
den internationale aids-konference netop i Washington DC i 2012. Da
udstillingen åbnede, begyndte samtidig oplæsningen af navnene på de døde. Den
sluttede først to dage senere. Jeg var selv tilstede ved den lejlighed og gik
derfra som en flæbende lille dreng, ramt af denne forunderlige tredelte
følelse, som vi langtidsoverlevende med hiv deler: den dybe sorg over dem, vi elskede
og mistede, glæden over selv at have klaret den - og den irrationelle
skyldfølelse som hvisker "hvorfor dig - og ikke ham eller ham?"
Cleve Jones klarede den, ligesom jeg selv. Jeg følger ham på
Facebook med en andægtighed og ærefrygt, han selv vil være den første til at
grine af, men ingen nulevende homo-helt har som han forstået at give os homoer en fælles stemme, som har givet genlyd
over hele verden.
Cleve Jones |
Cleve har været med hele vejen. Han har debatteret,
marcheret, været på barrikaderne siden han som teen-ager blev smidt ud af
hjemmet i Arizona, fordi han nægtede at underkaste sig den elektro-chok behandling,
hans psykolog-far(!) ønskede at udsætte ham for for at kurere hans
homoseksualitet. Fra han satte sig på bussen i Phoenix og få dage senere blev
en bærende del af Harvey Milk's politiske kampagne, har han haft adresse i
Castro Street i The Castro i San Francisco. Hvor ellers?
Så sent som i går talte han ved mindehøjtideligheden for
Gilbert Baker under det store regnbueflag på Harvey Milk Plaza for enden af
gaden, hvor det hele begyndte.
Homokampen er langtfra overstået, selv om visse politikere
og naive heteroer ynder at fremstille det sådan. Vi oplever tilbageslag, som
det ses i USA, hvor Trump i disse uger ruller rettigheder tilbage, som for bare
et år siden ansås som sikrede. Vi ser systematisk forfølgelse af homoseksuelle
i op mod hundrede lande kloden over, og i den såkaldt oplyste vestlige verden
oplever vi homoer den lille homofobi stikke sit beskidte fjæs frem mindst
ligeså ofte, som kvinder føler sig udsat for mandschauvinisme.
Vinderen af kampen er der til gengæld ingen i tvivl om.
Homoseksuelle har oplevet forfølgelse og tålt hån, had, overgreb, vold og drab
i århundreder. Vi har gennemlevet en aids-krise, som har slået millioner af os
ihjel. Men hvert eneste tab af liv og hver eneste tilbageslag har gjort
sammenholdet mellem os stærkere, så vi er vendt styrkede tilbage. Selv i kampen
for overlevelse har vi aldrig grebet til våben, og vi har aldrig fremsat krav,
som handlede om at indskrænke andre menneskers rettigheder.
Det ville også være i direkte modstrid mod det overordnede
budskab, som handler om kærlighed uden grænser. Hvad vores modstandere kæmper
for, fortaber sig i religiøs og homofobisk retorik; modsat os har de aldrig
været truet på liv og sjæl på grund af kønnet på deres elskede eller fordi det
køn, de oplever at tilhøre, ikke er det biologiske køn, de fødtes med.
Så naturligvis vil The Castro og vi homoer overleve den
bølge af højrepopulisme og sen-modernistisk moralisme, som skyller ind over
verden i denne tid. Kærligheden overvinder alt, selv om man ofte går grueligt
meget igennem for at få den.
Bøger og websites til yderligere fordybelse:
Lipsky, William. Gay and Lesbian San Francisco. Arcadia
Publishing, 2006
Stryker, Susan and Jim Van Buskirk. Gay by the Bay: A
History of Queer Culture in the San Francisco Bay Area. Chronicle Books, March
1, 1996
Boyd, Nan Alamilla (2003). Wide-open town: A history of
queer San Francisco to 1965. University of California Press, 2003
Bérubé, Allan. Coming out under fire : the history of gay
men and women in World War Two. n.p.: New York : Free Press, c1990
Ingen kommentarer:
Send en kommentar